torsdag 3 november 2011

Premiärbakat ur Hello Cupcake!

I eftermiddag har jag premiärbakat ur Leilas nya bok, Hello Cupcake!. Även fast jag fick den precis när den släpptes, så har jag inte kommit så långt som att baka något ur den. Men tittat på alla de vackra bilderna, läst recept och myst ner mig i hennes bok, det har jag hunnit göra flera gånger. Cupcakes har jag endast bakat ett fåtal gånger tidigare, så här ska övas och övas, så att de minsann blir lika fina som Leilas. För något skönhetspris vinner inte mina cupcakes.
I dag testade jag Sweet Potato Cupcakes. Det kändes spännande att baka med sötpotatispuré
och att garnera med pumpakärnor. Vilja fick provsmaka lite när jag hade mixat potatisen och hon tyckte verkligen om det. Så nu ska jag hitta något jag kan laga till henne med sötpotatis.
Har markerat med söta lappar vilka recept som ska provbakas först, det finns så mycket godsaker.

Här skrev jag om att vi hade varit och träffat tandhygienisten och fått information om hur man ska sköta barnens tänder. I kväll valde jag att ändra på nattningsrutin och borsta tänderna efter vällingen och sedan sova. Laddade upp med tidningar och en stol utanför dörren, beredd på att få springa några gånger. Hon låg först och filosoferade och undersökte sängen en kort stund, sedan började hon bli missnöjd, då gick jag in, stoppade i nappen, la henne till rätta, pussade på henne strök på henne och sa god natt. Hon började undersöka sängen igen och efter en stund blev hon missnöjd igen och jag gick in och gjorde samma sak. Sedan somnade hon. Mindre än en kvart tog det. Tror att den där tryggheten hon får av att man kommer in och visar att man inte har försvunnit är viktigt. Min åsikt är att det aldrig ska vara en kamp när man ska sova för natten. Henrik jobbar natten och även om det är skönt att han har varit hemma både i dag och är ledig i morgon samt resten av helgen. Så blir det så ensamt när Vilja har lagt sig, men jag får möjligheten att lägga mig tidigt med gott samvete och se framemot lite långledigt.

8 kommentarer:

  1. Sötpotatis ja, tack för tipset då har jag något nytt att testa på vår lilla tjej! Nej men jag tyckte dina cupcakes var fina ju! Jag har faktiskt inte våga in mig i cupcakes världen innan, men sett några julcupcakes som jag funderar att prova att baka!

    SvaraRadera
  2. MUMS !!
    Va gott det ser ut...Va duktig du är.
    Ha en mysig helg.
    Kram Helene.

    SvaraRadera
  3. Dom ser väldigt goda ut =) Spännande med sötpoatispure, det var nått nytt faktiskt. Hoppas dom smakade bra =)
    Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  4. jag tycker dina cup cakes blev fina! och inte minst GODA!!
    ha en fin fredag nu rara du!

    SvaraRadera
  5. Dina cupcakes ser riktigt smarriga ut! =)

    SvaraRadera
  6. Vad skönt att hon somnade så bra! Håller med dig om att det inte ska vara en kamp, men ibland hamnar man nästan där ändå...

    SvaraRadera
  7. Spännande, blev det bra med cupcakesen? De ser otroligt fina ut!

    Intressant med nattningsrutiner och när och hur man ska börja/ändra på det. Exakt hur gammal är Vilja nu? Vad skönt att det gick så bra!

    SvaraRadera
  8. Dina cupcakes ser jättefina ut, så spännande att använda sötpotatis i bakverk! Hello Cupcake står högt upp på min önskelista!
    Ha en fin fredag! Kram!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.