tisdag 26 april 2011

Målsman.

När man ska kliva ut från BB för första gången med sin nya familjemedlem, så upplever många en stor känsla av ansvar, vilket det såklart även är. För mig kändes det ändå rätt naturligt, jag hade burit henne 9 månader i magen, nu var hon där i vår famn. När vi sedan fick första brevet hem där det var adresserat "till målsman för", då kändes det ännu större. Vi är föräldrar till denna vackra lilla tjej och ska ta beslut för henne till den dag hon fyller 18 år. Det är verkligen ett ansvar och jag hoppas att vi kommer välja rätt beslut för henne hela vägen. Vi har Hälsoval i Jämtland, det innebär att man har rätt att välja vilken hälsocentral man vill tillhöra. Vi kommer att vara kvar på den hälsocentral som vi har börjat på, eftersom vi tycker att vi har fått mycket bra hjälp där under graviditeten och efter att Vilja föddes.
Har Ni hälsoval hos er?

6 kommentarer:

  1. Vad fint skrivet!

    Och hälsoval tror jag att vi har här i Uppsala också. Vi får välja vilken vårdcentral vi vill tillhöra. Även BVC och MVC är valbart.
    Fint att ni hittat en ni gillar! :)

    SvaraRadera
  2. Så underbart skrivet!
    Kram fina du.

    SvaraRadera
  3. Känner inte till Hälsoval, min är kanske för gamla?

    När jag klev ut från BB kände jag mer "Låter de bara ta henne med mig utan att veta vad jag är för en person?"

    SvaraRadera
  4. så fint :) det är så enormt!

    SvaraRadera
  5. Hälsoval...jag vet faktiskt inte !!
    Ja det är ett stort ansvar man har i 18 år...Mina barn är 16 och 20 år...Tiden går så fort...Alldeles för fort...Man vill vara NÄRA sina barn jämt...MEN dom vill inte vara nära mig jämt ( hi hi )
    Sånt är livet...
    Kram Helene.

    SvaraRadera
  6. Jo hälsoval har vi här med. Trodde det var generellt i hela landet?
    Jag tillhör dock en annan hälsocentral än Filippa men det fungerar bra. Skönt att få välja var man vill om det är så att det inte riktigt klickar. Jag gick på Frösön på MVC och BVC med Filippa och var nöjd.

    Det är ett stort ansvar men på något sätt så är det hur naturligt som helst. Det bara finns inom en, inget man behöver läsa inför eller lyssna in på föreläsningar. Det bara är - precis som det ska vara. Resultatet visar sig längre fram.

    Hon är verkligen fin.

    KRAM

    SvaraRadera

Tack för din kommentar och ha en fin dag.