måndag 29 mars 2010

Danskt Rågbröd.

Här kommer receptet på brödet som jag bakade i går. Det här blir
en limpa.

4 dl filmjölk
25 g jäst
1/2 dl smör- & rapsolja
1 1/2 tsk salt
2 tsk stött anis
2 tsk stött fänkål
3/4 dl brödsirap
4 dl grovt rågmjöl
3-3 1/2 dl vetemjöl special
2 dl solroskärnor
1 dl linfrö

Såhär gör du:
Värm filmjölken till 37 grader. Rör ut jästen i filmjölken i en
bunke.
Tillsätt övriga ingredienser. Arbeta till en lös deg, ca 10 min.
Låt jäsa ca 30 min.
Sätt ugnen på 200 grader.
Häll degen i en smord, avlång bakform, ca 1 1/2 liter.
Låt jäsa ca 30 min.
Sänk temperaturen till 175 grader. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1
timme. Stjälp upp brödet och låt svalna på galler.
Linda in brödet i en bakduk och låt det ligga till nästa dag.

Jag hade inga solroskärnor, så bytte ut dem mot pumpakärnor. Samt
brödsirapen mot ekologisk ljussirap. Det här brödet får inte så
högt betyg av mig, men jag är inte så mycket för bröd bakad på
jäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar och ha en fin dag.